Παραμύθια χωρίς νόημα v.iii


Ακάμας
Νοέμβριος 23, 2006, 11:33 μμ
Filed under: τέχνες, χύμα, ελληνικά, terra

Η καλύτερη ταινία που είδα -απόψε- στο φεστιβάλ. Κυπριακή.Εντάξει, η μουσική ήταν λίγο αίσχος και για να είμαι ειλικρινής με δυσκολία θα την ξαναέβλεπα. Αλλά ο Πανίκος Χρυσάνθου αιχμαλώτισε το ενδιαφέρον μου μέχρι τους τίτλους τέλους και κέρδισε το πιο θερμό μου χειροκρότημα.
akamas
Η ταινία πραγματεύεται τη σύγχρονη Ιστορία της Κύπρου (1946-1974), όπως αυτή κατοπτρίζεται μέσα από τον έρωτα ενός Τουρκοκύπριου και μιας Ελληνοκύπριας. Ο δημιουργός της λογοκρίθηκε από την κυπριακή κυβέρνηση, όταν το Υπουργείο Παιδείας αρνήθηκε τελικώς να εγκρίνει τη χορηγία της.
Ο λόγος για τον οποίο η ταινία δέχτηκε «πόλεμο» είναι μια μικρή σκηνή στην οποία ένας αγωνιστής της ΕΟΚΑ εκτελεί μέσα σε μια εκκλησία ένα χωρικό, φερόμενο ως προδότη. Ο Χρυσάνθου αποδίδει απλώς την πραγματικότητα των γεγονότων, αφού η ΕΟΚΑ δεν είναι δυνατό σε έναν αντάρτικο αγώνα να μην έκανε λάθη, ενώ δε θεωρεί αθώα και την άλλη πλευρά κάνοντας αναφορά στην ΤΜΤ (Τ/Κ εθνικιστές), την πρόωρη επιθυμία των Τουρκοκυπρίων για ταξίμ (διχοτόμηση), τους βασανισμούς Ελλήνων αιχμαλώτων ή την προπαγάνδα των Τούρκων πριν και μετά την εισβολή του ’74.

Βγαίνοντας από την ταινία έκανα το γύρο του Ολύμπιον μέχρι να βρω το Χρυσάνθου στο «Πράσινο δωμάτιο», πλάι στο Βούλγαρη, για να του πω δυο λόγια. Δεν άντεχα να του περισσότερα από «Συγχαρητήρια» και «Ευχαριστώ», κόντευαν να με πάρουν τα κλάματα από τις αλήθειες του.

Γύρισα στο σπίτι και προσπάθησα να πείσω τη μαμά μου να πάει στην αυριανή προβολή, να δει όχι απλώς την άποψη του δημιουργού, αλλά τη ζωή της την ίδια σε rewind, εφόσον η ιστορία διαδραματίζεται σε ένα ορεινό χωριό της Πάφου την εποχή που ήταν κι αυτή εκεί. Όταν έκλεισε τα αυτιά της υπερασπιζόμενη την ΕΟΚΑ, κατάλαβα απλώς πως ούτε ο Χρυσάνθου, ούτε η Κύπρος ούτε κανείς μας δεν έχει τύχη όσο οι αντιλήψεις είναι κολλημένες στο πνεύμα του ’50.

Τελικά την ταινία θα την ξαναέβλεπα. Ξανά και ξανά, από πείσμα στην Κυπριακή Δημοκρατία και την περασμένη μου γενιά που ό,τι παρέλαβε, μας το παρέδωσε ακόμη χειρότερο…

links:
Ακάμας – επίσημη ιστοσελίδα
Πανίκος Χρυσάνθου στον «Πολίτη»
blogoκουβέντα για τον «Ακάμα»

Advertisements

7 Σχόλια so far
Σχολιάστε

«κατάλαβα απλώς πως ούτε ο Χρυσάνθου, ούτε η Κύπρος ούτε κανείς μας δεν έχει τύχη όσο οι αντιλήψεις είναι κολλημένες στο πνεύμα του ‘50.»

Καλως όρισες στην παρέα μας. We hope you have a nice day:)

Ανυπομονώ να δω την ταινία αν έρθει στην Κύπρο.

Σχόλιο από drakouna

🙂 Δρακούνα, ήταν πραγματικά καλή η ταινία. Την είδα υποψιασμένη, αλλά δε διέκρινα ούτε ψεγάδι.

Κάποτε ένας θείος μου θεώρησε κακή την «Πολίτικη Κουζίνα» μονάχα επειδή σε κάποιο καρέ ο Τούρκος μπάτσος λέει «Δε φταίμε εμείς για την απέλαση. Ο Μακάριος φταίει».
Στον «Ακάμα», ακόμη κι αν θυμώνεις με την στιγμιαία άσχημη εικόνα για την ΕΟΚΑ, ο θυμός σου επιστρέφεται ότι γίνεται λόγος για την ΤΜΤ ή το βασανισμό των αιχμαλώτων το ’74.

Εν πάση περιπτώσει, να τη δεις όταν έρθει κάτω ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ. Αν και φοβάμαι ότι δε θα υπάρχει σινεμά για να παιχτεί…

Σχόλιο από ttallou

Εγώ πάλι, την είδα με τα μάτια ενός θεατή που ψάχνει σε μυθοπλασίες με φόντο εθνικοαπελευθερωτικούς αγώνες και εμφύλιους σπαραγμούς την αλήθεια των ανθρώπων εκατέρωθεν της σύρραξης, και την αποτύπωση των σκληρών αξιωμάτων του πολέμου. Πιστεύω ότι ο Χρυσάνθου έκανε εξαιρετική δουλειά και, χωρίς να είμαι ειδήμονας στην σύγχρονη ιστορία της Κύπρου, πως υπήρξε όσο ήταν δυνατόν ακριβοδίκαιος.

Από τεχνικής άποψης, η ποιότητα παραγωγής ήταν γενικά πολύ καλή και το casting της ταινίας επιτυχημένο, με κάποιες εξαιρετικές ερμηνείες, αλλά η μουσική ήταν όντως τραγική -σαν sountrack από παιχνίδι του ZX Spectrum- κι είναι κρίμα γιατί ενδεχομένως να της στερήσει κάποιες δυνατότητες διεθνούς προώθησης.

Σχόλιο από Oneiros

O xrysan8ou exei kai mia allh wraia tainia, to Kalabush. Ekei blepei thn Kypriakh pragmatikothta mesw enos Syrou la8rometanasth pou bre8hke ksemparkos sth Lemeso, nomizontas oti einai…….sth Napoli

Σχόλιο από Zappa

Δρακούνα,

Όταν μάθεις αν/πότε/που παίζει στην Κύπρο let us know please.

(είπα σας ότι νευριάζω κάθε φορά που κάμνω μαθηματικά για να αφήκω ένα comment στην τταλλού;) 😛

Σχόλιο από Γιώργος Ιορδάνου

Συγνώμη που αφήνω σχόλιο τόσο καιρό μετά τη δημοσίευση της καταχώρησης. Απλά ήθελα να διορθώσω λίγο το Ζάππα: το KALABUSH δεν είναι του Πανίκου Χρυσάνθου, είναι του Άδωνη Φλωρίδη. Αν θέλετε να δείτε κάτι άλλο του Χρυσάνθου, με ακόμα χειρότερο ήχο, αλλά εξίσου καλό, δείτε «Το τείχος μας» μια ταινία που έκανε παλαιότερα με το Νιαζί Κιζίλγιουρεκ, νυν καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Κύπρου.

Σχόλιο από Γιώργος

Ούτε σκέψη που έκανες αργά το σχόλιο! Πάντα ευπρόσδεκτες οι παρατηρήσεις.
Καλή σου μέρα!

Σχόλιο από ttallou




Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s



Αρέσει σε %d bloggers: